Du er som selvstændig erhvervsdrivende – uanset branche og størrelse – nødt til at gøre dig nogle tanker om markedsføring. Uden en sammenhængende markedsføringsplan får du nemlig mere end svært ved at nå dine mål. Mangler du inspiration til din markedsføring? I så fald kan du nyde godt af vores uundværlige markedsføringstips.
Lær din målgruppe at kende
Alle virksomheder har en eller flere målgrupper – nogen flere og større end andre.
De fleste virksomheder har en god idé om, hvem deres målgruppe er, men det er desværre ikke nok at vide, om ens målgruppe består af mænd eller kvinder. Det er nemlig svært at målrette ens markedsføring, hvis man kun er bekendt med kønnet på målgruppen.
Jo mere du ved om dine potentielle kunder, desto bedre mulighed har du for at målrette din annoncering. Hvor gamle er de? Hvor bor de? Hvad interesserer de sig for? Hvordan ser deres økonomi ud? Og sådan kan man blive ved… Lav med fordel en grundig målgruppeanalyse.
Vær ikke bange for at outsource hele eller dele af markedsføringen
Det er svært at skabe vækst uden at bruge tid og penge på markedsføring. Der er dog ingen, som siger, at du absolut skal tage dig af det hele. Er du mere kompetent inden for salg og kundeservice, så kan du outsource hele eller dele af din markedsføring til et bureau. Du kan i den anledning overveje at hyre et reklamebureau. Det typiske reklamebureau kan hjælpe med alt fra strategi og branding til content marketing og sociale medier.
Husk den røde tråd
Der er som udgangspunkt intet i vejen for at arbejde med både søgemaskineoptimering, sociale medier og nyhedsbrev, så længe man sørger for at bevare en rød tråd. Du skal i den forbindelse spørge dig selv om, hvad du ønsker at fremhæve ved din virksomhed. Skal det være god service, lave priser, høj kvalitet eller noget helt fjerde? For at skabe en rød tråd skal du tænke nøje over din brug af tekst, billeder, video og andet grafisk materiale. Dette kan dit reklamebureau helt sikkert hjælpe dig med.
Pas på dine penge
Man skal bruge penge for at tjene penge.
Ja, den er god nok. At du skal bruge penge er dog ikke ensbetydende med, at du ikke skal passe på dine penge. Man kan hurtigt komme til at brænde en formue af på markedsføring uden de store resultater, hvis man ikke evner at vælge de rette markedsføringskanaler. Derfor opfordrer vi dig til at stille skarpt på, hvad du får ud af dine markedsføringskroner. Skal du evt. give din markedsføringsplan en overhaling?
Vær kreativ og nytænkende
Du kommer aldrig nogensinde til at overhale dine konkurrenter, hvis du gør nøjagtigt det samme som dem. Det gælder både hvad angår dit udvalg, din kvalitet og din markedsføring. Generelt er det en god idé at være kreativ og nytænkende – især når man arbejder med markedsføring. Det handler jo om at få din virksomhed til at skille sig ud fra mængden. Hvorfor skal folk vælge netop din virksomhed? Det skal du gerne have et godt svar på – og kunne formidle det gennem din markedsføring.
Kilde: Markant Reklamebureau A/S – reklamebureau Kolding
Skriv en kommentar
Want to join the discussion?Feel free to contribute!