,

Kom godt fra start med ny virksomhed

Når du springer ud som nybagt selvstændig, er der en del praktiske ting, der skal bringes i orden. Det allervigtigste er nok økonomien, for uden penge må virksomheden lukke. Alt for mange starter op med en lidt lemfældig regnskabsføring, og de dårlige vaner har det med at blive hængende. Du gør dig selv en kæmpe tjeneste, hvis du kommer rigtig fra start på den front. Læs med, og få et par tips.

Lad ikke papirerne flyde

Det kan være fristende at lade breve, fakturaer og andre vigtige bilag og papirer ligge og flyde på skrivebordet. Al erfaring siger, at der ikke bliver tid til at rydde op senere, så du kan lige så godt få det hele i system, efterhånden som det indløber. Så slipper du for kaffepletter, bortkomne bilag og dårligt overblik, og får et ryddeligt skrivebord i tilgift.

I gamle dage brugte de fleste et ringbindsystem, og lavede regnskabet i et regneark eller sågar i et regnskabshæfte. I dag er de små regnskabssystemer dog så billige, at det ikke kan svare sig at gøre arbejdet manuelt. Med et regnskabssystem sikrer du også, at alle udregninger foretages korrekt. Fejlfinding i et manuelt regnskab kan være en tidsrøver af format.

Tag for eksempel et kig på systemet Billy, der er udviklet af en ung fyr, som selv var ved at knække halsen på rod i regnskaberne i opstarten. Han kender alle faldgruberne og de dårlige vaner, og det afspejler systemet. Det er let at komme i gang med, for målgruppen er netop små virksomheder. I dag bruger mere end 40.000 småvirksomheder dette system, så helt dårligt kan det vist ikke være. Den bedste nyhed er måske, at det er rigtig billigt. Undersøg priserne på Billy.dk, hvis du vil overbevises. Det koster for eksempel blot 145 kroner om måneden for den fulde pakke med alle funktioner og gratis support alle ugens syv dage.

Pas på din likviditet

En af de fælder, som rigtig mange små virksomheder og selvstændige går i, er sløseri med at få faktureret opgaverne. Det kan især være fristende, hvis fakturaen skal udarbejdes manuelt. Men det er faktisk meget vigtigt, at du fakturerer med det samme, når ydelsen er leveret. Dine egne kreditorer gør det samme, og sløser du selv, risikerer du pludselig at stå i en likviditetsmæssig klemme.
Fakturering går dog noget lettere, hvis du har et regnskabsprogram, hvor du løbende kan oprette kunderne. Så skal du kun taste kundeinformationen en enkelt gang, og kan fremover let fakturere. Samtidig får du tallene ført direkte ind i bogføringen, så du sparer dobbeltarbejde. Hvis du kun har brug for at fakturere, fås førnævnte regnskabsprogram faktisk i en gratisversion til formålet. Det må dog anbefales at vælge en løsning, der også tillader løbende bogføring af indkomne fakturaer og udgiftsbilag, da det giver bedre styr på tingene og generelt sparer dig for rigtig meget tid.

,

3 essentielle ting at huske for den lille virksomhed

Driver du en mindre virksomhed, så er der et par ting, som er vigtige at have i orden. Naturligvis afhænger rigtig meget af, hvilken type virksomhed der er tale om, men alligevel er der nogle fælles behov, som ofte overses. Et par af disse ting listes op her, og der følger desuden en lille forklaring på, hvorfor det er vigtigt.
Ønsker du desuden at starte en ny virksomhed op, så kan det også være en god idé at læse med her. På den måde får du en lille, men dog ikke fyldestgørende, liste over, hvad du bør huske. Emnerne er i småtingsafdelingen, men alligevel kan det være ærgerligt for virksomheden, hvis man overser dem.

Man er dårligt stillet uden en forsikring

Vidste du, at 18% af virksomhederne med 0-9 ansatte, altså næsten hver femte, står helt uden forsikring? Det lyder af meget, men alligevel er det en realitet. Det er naturligvis problematisk, men det sker hovedsageligt, fordi mindre og nystartede virksomheder enten glemmer det eller sparer det væk. Derudover tror mange virksomhedsejere, at privatforsikringen dækker. Det gør den bare ikke, og dermed er du dårligt stillet ved eksempelvis tyveri af udstyr.

Uden forsikring vil du heller ikke været forsikret mod tabt indtjening ved sygdom. Der kan derfor kun opfordres til, at du som chef i din mindre virksomhed husker forsikringen. Har man som mindre virksomhed endnu ikke tilknyttet sig en advokat, så vil det også være en god idé. Netop fordi de mindste virksomheder typisk har færrest ressourcer, så bliver de også hurtigt “den lille” i retslige sammenhænge.

Typen af virksomhed dikterer naturligvis, hvilke kompetencer din advokat bør have, men er du eksempelvis på udkig efter en advokat til virksomhedsoverdragelse af lægeklinikker eller lignende, så findes der denne advokat i Århus.

Komplet kontorpakke

Som nystartet virksomhed er kontorforsyninger noget af det, man nemt kan spare væk i starten. Men ret hurtigt vil du nok opdage, at alt lige fra frugtordning på det lille kontor til vand med logo og kaffe på kanden hurtigt bliver nødvendigt. Derfor er det også hurtigst og billigst i længden af finde en leverandør, som nemt og billigt forsyner virksomheden. Således kan du og dine kollegaer fokusere på det vigtige, nemlig virksomhedens fortsatte succes. Succesen kommer ikke uden kontorforsyninger, så klik her for en komplet leverandør.

Lidt marketing kommer man langt med

Uanset hvilken type virksomhed du har, så er marketing – selv for de helt små virksomheder – ganske essentielt for at opnå opmærksomhed i ens kundekreds. Marketing er især for mindre virksomheder noget af det sidste, man overvejer, fordi der er så meget andet i fokus.

Problemet er bare, at markederne ændrer sig hele tiden, uanset om du driver en B2B eller B2C-virksomhed. Vil du derfor undgå at komme i ujævnt føre grundet usete markeder eller ændringer i kundernes interesser, så bør du ganske tidligt finde hjælp til at styre din marketing. Det kan gøres helt simpelt, og flere bureauer tilbyder at leje en marketingsansvarlig, så udgiften er kortvarig men velanvendt.

, ,

Enhver erhvervsdrivendes produktivitet forbedres af eget kontor

Der er rigtig mange erhvervsdrivende, der naturligvis ønsker at holde deres omkostninger i bund, når de starter ud som selvstændige. Det er også ganske forståeligt, men der skal dog ikke herske nogen tvivl om, at der også er rigtig mange erhvervsdrivende, der ender med at spare på de forkerte steder. Hvis du f.eks. sender mange breve, så kan du vælge at spare penge på dine kuverter ved at se mere på emballage-shoppen.dk, hvor du kan handle til rigtig gode priser. Hvor du derimod ikke bør spare er i forhold til dit arbejdsområde, hvilket – med andre ord – betyder, at du ikke bør spare penge på dit kontor, hvor du har din daglige gang og ligeledes også laver meget af dit arbejde.

Derfor bør du ikke spare kontoret væk

Der er selvfølgelig rigtig mange gode muligheder for at arbejde hjemmefra og det er blandt én af de friheder, du får, hvis du vælger at blive selvstændig erhvervsdrivende, men selvom mange tror, at det er noget, der fungerer ganske fint for dem, så er der alt for mange forskellige typer af forstyrrelser, der betyder, at det er svært for dig at holde fokus på dit reelle arbejde. Hvis du bliver forstyrret flere gange om dagen, så er det også ensbetydende med, at du ikke har nemt ved at holde din produktivitet oppe, hvilket selvfølgelig også vil betyde, at du vil opleve, at du ikke får lavet nær så meget arbejde i løbet af dagen – og det betyder en mindre omsætning og indtjening.

Forøg din produktivitet med et kontorlokale

Langt de fleste nystartede vælger at afholde sig fra at leje et kontorlokale, da de ganske enkelt er af den opfattelse, at det er noget, der er for dyrt for dem. Faktum er dog, at der findes en lang række forskellige kontorlokaler rundt omkring i landet, som du har mulighed for at leje til en rigtig god pris. Hvis du f.eks. et bosat i Ballerup, så kan du vælge at se nærmere på World Trade Center Ballerup, der har kontor til leje her, hvor du samtidig også får muligheden for at sidde sammen med en lang række andre virksomheder og mindre erhvervsdrivende til dagligt. Det er selvfølgelig noget, der er med til at skabe en god synergi mellem de forskellige virksomheder, der sidder i bygningen.

Et kontorlokale tjener nemt sig selv hjem

Hvis du står med overvejelserne om, hvorvidt du skal vælge at leje et kontorlokale eller du derimod blot skal holde dig til at arbejde hjemmefra, så skal du naturligvis sørge for at tage med i dine overvejelser, at et sådant kontorlokale til hver en tid vil ende med at tjene sig selv hjem igen. Kontorlokaler kan findes i rigtig mange forskellige prisklasser, men der skal dog ikke være nogen tvivl om, at du selvfølgelig skal sørge for at finde et lokale, der stemmer overens med dit budget. Hvis du blot skal sidde selv, så kan du med fordel også vælge at nøjes med at leje en kontorplads, hvor du sidder i samme lokale med andre erhvervsdrivende.

,

Skab større arbejdsglæde for dine medarbejdere

At have en god og succesfuld virksomhed handler om mange ting – rentabilitet, medarbejdere, arbejdsmiljø og arbejdsglæde. På mange måder er disse faktorer forbundet med hinanden, og det er derfor vigtigt at prioritere alle faktorerne for at få en succesfuld virksomhed. Hvis du har ansatte, er det vigtigt, at de har det godt, da de ellers ikke vil være lige så produktive og effektive. Hvis du gør noget ekstra for dine medarbejdere, vil du opleve, at de vil blive gladere, hvilket vil gøre arbejdspladsen rarere for alle – og som en bonus kan det skabe god omtale i omverdenen, hvis du gør noget ekstra for dine medarbejdere, så de er glade for at gå på arbejde hver dag. Herunder får du nogle tips til, hvad du kan gøre for at skabe større arbejdsglæde blandt dine medarbejdere og gøre din arbejdsplads til et bedre sted at arbejde.

Ryst dine medarbejdere sammen

Det er vigtigt for arbejdsglæden, at der er et fællesskab blandt medarbejderne. Godt kollegaskab er vigtigt for de fleste, og det er især med til at skabe glæde på arbejdspladserne rundt omkring i Danmark. Godt kollegaskab er det, mange forbinder med en god arbejdsplads – og derfor skal du naturligvis gøre noget for, at dine medarbejdere bliver rystet sammen og lærer hinanden at kende, så de bedre kan arbejde sammen i det daglige. At skabe fællesskab og sammenhold kan gøres på mange måder, men et tip er at holde en fest for dine medarbejdere. Hold en fest, hvor de har mulighed for at lære hinanden at kende uden for arbejdspladsen. Book selskabslokaler og lad andre klare det praktiske, så dine medarbejdere blot skal møde op og hygge sig i hinandens selskab. På den måde kan du også se, hvem dine medarbejdere egentlig er, når de ikke er på arbejde.

Sørg for, at der ikke mangler noget på arbejdspladsen

Et irritationsmoment for mange er, hvis der mangler noget på arbejdspladsen. Det kan være alt lige fra kuglepenne til gode kontorstole. Hvis du vil give dine medarbejdere større arbejdsglæde, skal du derfor fjerne dette irritationsmoment og sørge for, at der ikke mangler materielle ting på arbejdspladsen, der er nødvendige for, at dine medarbejdere kan gøre deres arbejde optimalt. Sørg for, at der altid er papir, kuglepenne og andre kontorartikler, der er nødvendige i det daglige. Hvis du sørger for dette, vil dine medarbejdere ikke kunne blive irriterede over, noget mangler – og de vil derfor ikke gå hjem fra arbejde og tænke på, hvor irriterende det er. Altså vil det skabe større arbejdsglæde, hvis du sørger for, at de nødvendige ting hele tiden er tilgængelige for dine medarbejdere. På www.justmore.dk kan du købe kontorartikler online – nemt og enkelt. Kontorartiklerne bliver leveret til døren, så du skal end ikke gøre andet end at bestille de nødvendige varer hjem. Hvis du vil være ekstra populær blandt medarbejderne, kan du spørge dem, om der er noget de mangler i det daglige; måske mangler de nogle ting, du ikke havde overvejet.

, , ,

Webhosting og revision – nødvendigt onde når man driver virksomhed

Når man er selvstændig, er der mange elementer man nemt kommer til at forsømme på grund af manglende interesse, det kan være elementer såsom webhosting og revision. For de fleste selvstændige jager nye kunder, udvikler produkter og i dette workflow glemmer man nemt de mindre spændende elementer, som gør, at virksomheden fungerer.

Webhosting skal fungere som en stille partner

Uanset, hvilken type af virksomhed du har, er det essentielt, at du kan oplyse dine kunder om, hvad du laver, hvem du er, og hvad du kan tilbyde. For i denne interaktive alder kan man ikke komme udenom, at kunderne Googler en. For at hjemmesiden fungerer optimalt, er det vigtigt, at man har solid webhosting. Webhosting skal gerne fungere som en stille partner. Du skal ikke mærke til din webhosting i dagligdagen. Den skal blot være der og fungere. Din webhosting løsning skal selvfølgelig indeholde de ydelser og krav du har, men vigtigst af alt, den skal være nem at gå til.
Det er her mange selvstændige begår en klassisk fejl, når de vælger webhosting. Da det ikke er et udpræget sexet område, så vælger nogle selvstændige den første løsning de kommer forbi. Dette kan være en fatal fejl idet, at de ikke tillægger webhosting den værdi, som den potentielt har. For med den forkerte webhosting kan man risikere, at ens side bliver hacket, at ens hjemmeside er for langsom og at nødvendige tilretninger tager uhensigtsmæssigt lang tid. Så er du selvstændig og overvejer, hvilket selskab du skal have din hjemmeside hos så skal du klikke her.

Revisionen er nerven i firmaet

Mens webhosting er essentielt for, at firmaet fungerer udadtil, er revisionen essentielt for, at det fungerer internet. Din revisor sørger for, at dit regnskab bliver lavet i henhold til loven. Derudover sørger en revisor for at holde styr på, at din likviditet hele tiden er i orden, og du ikke går konkurs, fordi du kortvarigt mangler likviditet i firmaet. Ligesom med webhosting er revision et nødvendigt onde, som du ikke skal mærke til i dagligdagen. Den skal blot fungere hele tiden. Har du brug for en god stabil revisor så besøg revisionsfirmaet Brandtrevision de kan hjælpe dig med dine regnskaber og være en god finansielsparringspartner.
Så når du er selvstændig, er det vigtigt at have styr på de kedsommelige aspekter, som desværre er nødvendige for at have et firma, der fungerer. Det gode er, hvis du vælger gode samarbejdspartnere, så skal du kun bruge tid og kræfter på at finde dem, herefter klarere de tingene for dig, så du kan koncentrere dig om at få dit firma til at blive en succes.

, , , , , ,

Skab en bedre arbejdsplads og få en bedre virksomhed

Hvis du er virksomhedsejer, ved du, at det gælder om at gøre sin virksomhed så rentabel som mulig – det skal selvfølgelig kunne betale sig, rent økonomisk, at drive en virksomhed. Dog er det økonomiske aspekt ikke det eneste, der er vigtigt for at skabe en succesfuld virksomhed. En succesfuld virksomhed er også en god arbejdsplads. Hvordan arbejdspladsen fungerer, afspejler sig nemlig ofte i produktiviteten og effektiviteten – og derfor gælder det altså for virksomhedsejere om at skabe en så god arbejdsplads som muligt. Det kan være svært at gennemskue, hvordan man skaber en god arbejdsplads, men ofte er det faktisk ganske små ting, der skal til, for at få en god arbejdsplads og et godt arbejdsmiljø. Herunder kan du læse mere om, hvad du kan gøre for at skabe en bedre arbejdsplads – både for dig og dine medarbejdere.

Giv dine medarbejdere bedre pauser

Dine medarbejdere skal selvfølgelig have pauser, når de er på arbejde. Det er nødvendigt for, at de kan præstere optimalt, og det er nødvendigt for, at de er glade, når de er på arbejde. Du kan gøre flere ting for, at dine medarbejdere får nogle bedre pauser – først og fremmest kan du give dem gode forhold at holde pause i. En frokoststue, hvor dine medarbejdere kan gå hen i pausen, er et godt bud på, hvordan du kan give dine medarbejdere gode pauseforhold. Det er vigtigt, at dine medarbejdere ikke kommer til at bruge pauserne på at arbejde videre eller tjekke mails ved skrivebordet; en miljøændring er nødvendig for, at dine medarbejdere får nogle gode pauser – der er tiltrængt. Med en frokostordning kan du også forbedre dine medarbejderes pauser. Med en frokostordning slipper dine medarbejdere for at smøre og spise kedelige madpakker. God mad kan skabe glæde hos medarbejderne, ligesom det kan skabe et bedre sammenhold mellem medarbejderne, at de kan samles om frokosten hver dag i pausen. En frokostordning behøver ikke at være dyr – faktisk er mange villige til at noget af frokostordningen foregår med egenbetaling. Få frokostordning her – og gør arbejdsdagen bedre for dine medarbejdere.

Få styr på sikkerheden

Tryghed er essentielt for, at vi mennesker kan fungere optimalt – både på og uden for arbejdspladsen. Derfor er det vigtigt, at du får styr på sikkerheden. Med overvågnings- og alarmsystemer kan du skabe en mere sikker arbejdsplads. Således kan dine medarbejdere føle sig trygge, når de går på arbejde – og du kan sove trygt om natten velvidende, at din virksomhed og dine aktiver er i sikkerhed, selvom du ligger trygt i din seng. På www.telesikring.dk kan du læse mere om, hvordan alarmsystemer kan optimere sikkerheden på arbejdspladsen. En sikker arbejdsplads er altså vigtig for dig og dine medarbejdere – Derfor: få styr på sikkerheden.
Du kan gøre mange ting for at skabe en bedre arbejdsplads – men én ting er sikkert: Hvis du skaber en god arbejdsplads, vil dine medarbejdere være mere effektive. Du vil altså opleve, at en bedre arbejdsplads kan gøre din virksomhed mere succesfuld.

,

Hvordan fungerer aktiehandel?

Hvad er en aktie?

En aktie er en andel af at selskab som du ejer. Når du ejer en andel af det pågældende selskab, så har du ret (dog ikke tvunget) til at deltage i aktionærmøder og stemme på store forretningsbeslutninger som kan ændre på det fremtidens overskud i virksomhed og dermed din andel. Din andel af overskuddet er også kaldet udbytte. I nogle selskaber og specielt mindre og nye, vælger virksomheder i sammenslutning med aktionærerne, at udbyttet bliver brugt til at investere i virksomhed og gerne hjælpe med til vokse større. Kort sagt vil det sige, at du kan regne med et større udbytte i fremtiden. Vil du gerne i gang med at handle med aktier, så kan jeg varmt anbefale at tjekke mægleren Plus500 som har dansk handelsplatform og support.
I realiteten så er den rigtig værdi som aktionær, at kunne modtage sit udbytte af investering i virksomheden. For eksempel, det store og velkendte selskab Lockheed Martin betaler 3,8% af udbyttet, hvorimod Apple på nuværende fod udbetaler 0%, hvor alt bliver genivesteret i virksomheden for at kunne vokse endnu hurtigere.

Hvordan kan man tjene på penge aktier?

I det lange løb, vil investering i aktier altid kunne betale dig – jeg ser ikke på specifikke aktier men derimod generelt. Værdien af en aktie vil gå op med overskuddet af den pågældende virksomhed. En portion af overskuddet til gå til aktionærerne i form af udbytte. Alt dette sker grundet det fundamentale i at hårdt arbejdede mennesker altid vil arbejde efter at lave et overskud og forsætte med at blive kloggere, uddanne sig, nyere og bedre teknologi osv. som vil gøre virksomheden mere produktiv på alle fronter. Der kommer måske et tidspunkt hvor vi som mennesker ikke kan effektivisere mere, men kommer ikke til at ske inden for din levetid eller næste generation. Så ser man langt frem, så stiger produktiviteten da virksomheder stræber efter at lave overskud og det er den udvikling du kan få en del af ved at eje aktier.

Hvad med handel af internationale aktier?

Mange investorer handler på det internationale marked i stede for det dansk. Generelt er dette en rigtig god ting er gøre, hvis tingene ikke går så godt på det danske marked. Grunden til at nogen vælger at købe aktier fra udenlandske virksomheder kan fx være, at de har mere erfaring eller finder de internationale mere lukrativt end det danske. Det kunne fx også være, at de søge stabilitet og mindre vækst fremfor ustabilitet og chancen for stor vækst.
Det amerikanske marked har i mange år været utrolig eftertragtet, da det er et meget forretningsvenligt land i verden. Så aktier har det med at klare sig godt og risikoen relativt lav. Hvorimod at bruge sin penge på aktier i fx Rusland eller Kina er langt fra lige så sikkert og kan måske eller måske ikke betale sig i længden. Hvis du finder det interessant hvordan de forskellige lande klare sig i forholdt til hinanden, så vil du måske også finde valutahandel spændende. At handle succesfuldt med valuta afhænger meget mere end bare virksomheder i landene, men også rigtig meget af fx usikkerhed i landets politik, krig og lignende. Det er derfor rigtig vigtigt, at følge med i alt hvad der sker i verden.
Fald i brittiske aktier efter Brexit“Brexit” er et rigtig godt eksempel på noget politisk som havde stor indflydelse på valutaen og aktier.