Denne artikel er betalt og lavet i samarbejde med den nævnte hjemmeside(r) i artiklen.

Når du springer ud som nybagt selvstændig, er der en del praktiske ting, der skal bringes i orden. Det allervigtigste er nok økonomien, for uden penge må virksomheden lukke. Alt for mange starter op med en lidt lemfældig regnskabsføring, og de dårlige vaner har det med at blive hængende. Du gør dig selv en kæmpe tjeneste, hvis du kommer rigtig fra start på den front. Læs med, og få et par tips.

Lad ikke papirerne flyde

Det kan være fristende at lade breve, fakturaer og andre vigtige bilag og papirer ligge og flyde på skrivebordet. Al erfaring siger, at der ikke bliver tid til at rydde op senere, så du kan lige så godt få det hele i system, efterhånden som det indløber. Så slipper du for kaffepletter, bortkomne bilag og dårligt overblik, og får et ryddeligt skrivebord i tilgift.

I gamle dage brugte de fleste et ringbindsystem, og lavede regnskabet i et regneark eller sågar i et regnskabshæfte. I dag er de små regnskabssystemer dog så billige, at det ikke kan svare sig at gøre arbejdet manuelt. Med et regnskabssystem sikrer du også, at alle udregninger foretages korrekt. Fejlfinding i et manuelt regnskab kan være en tidsrøver af format.

Tag for eksempel et kig på systemet Billy, der er udviklet af en ung fyr, som selv var ved at knække halsen på rod i regnskaberne i opstarten. Han kender alle faldgruberne og de dårlige vaner, og det afspejler systemet. Det er let at komme i gang med, for målgruppen er netop små virksomheder. I dag bruger mere end 40.000 småvirksomheder dette system, så helt dårligt kan det vist ikke være. Den bedste nyhed er måske, at det er rigtig billigt. Undersøg priserne på Billy.dk, hvis du vil overbevises. Det koster for eksempel blot 145 kroner om måneden for den fulde pakke med alle funktioner og gratis support alle ugens syv dage.

Pas på din likviditet

En af de fælder, som rigtig mange små virksomheder og selvstændige går i, er sløseri med at få faktureret opgaverne. Det kan især være fristende, hvis fakturaen skal udarbejdes manuelt. Men det er faktisk meget vigtigt, at du fakturerer med det samme, når ydelsen er leveret. Dine egne kreditorer gør det samme, og sløser du selv, risikerer du pludselig at stå i en likviditetsmæssig klemme.
Fakturering går dog noget lettere, hvis du har et regnskabsprogram, hvor du løbende kan oprette kunderne. Så skal du kun taste kundeinformationen en enkelt gang, og kan fremover let fakturere. Samtidig får du tallene ført direkte ind i bogføringen, så du sparer dobbeltarbejde. Hvis du kun har brug for at fakturere, fås førnævnte regnskabsprogram faktisk i en gratisversion til formålet. Det må dog anbefales at vælge en løsning, der også tillader løbende bogføring af indkomne fakturaer og udgiftsbilag, da det giver bedre styr på tingene og generelt sparer dig for rigtig meget tid.

0 replies

Skriv en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *